Ubezpieczenie należności handlowych (kredyt kupiecki)
Zabezpieczenie na wypadek braku płatności od kontrahenta
Kredyt kupiecki jest najważniejszym kredytem w obrocie gospodarczym. Większość przedsiębiorców realizuje sprzedaż z odroczonym terminem płatności. W związku z tym, że świadczenia stron nie są realizowane jednocześnie, ten podmiot, który spełnia je w pierwszej kolejności (kredytodawca), ponosi ryzyko niespełnienia świadczenia przez drugą stronę. W razie zaistnienia takiej sytuacji przedsiębiorca narażony jest na straty. Z punktu widzenia dostawcy, niebezpieczeństwo związane jest zarówno z opóźnieniami w regulowaniu należności, jak i następującymi po nich przypadkami niewypłacalności odbiorców.
Ubezpieczenie należności handlowych dodatkowo służy:
- Monitoringowi ryzyka przez cały okres trwania ubezpieczenia.
- Skróceniu czasu oceny wypłacalności poszczególnych kontrahentów.
- Minimalizacji kosztów zbierania informacji o sytuacji finansowej potencjalnych kontrahentów (przeniesienie wszystkich obowiązków na Ubezpieczyciela).
- Długofalowej inwestycji w bezpieczny rozwój firmy: polisa minimalizuje wystąpienie ryzyka braku zapłaty, nawet gdy obecnie nie jest ono wysokie.
Dla kogo?
Ubezpieczenie należności handlowych to produkt dla każdego przedsiębiorcy, który sprzedaje towary i/lub usługi z odroczonym terminem płatności.
Dlaczego warto?
Korzyści organizacyjne:
- Zmniejszenie odpowiedzialności osób podejmujących decyzje finansowe.
- Możliwość wychodzenia na nowe rynki zbytu.
- Lepsze wykorzystanie potencjału firmy – skupienie się na swojej głównej działalności oraz na szukaniu nowych możliwości sprzedaży.
Korzyści finansowe:
- Poprawa płynności finansowej, wyższa rentowność.
- Zmniejszenie rezerw na straty – lepsze wyniki finansowe (akcjonariusze, instytucje finansowe).
- Zaliczanie zapłaconych składek do kosztów uzyskania przychodu.
- Wypłacone odszkodowania nie podlegają opodatkowaniu.
- Lepszy dostęp do produktów finansowych – możliwość cesji praw do odszkodowania na finansujący bank lub inny podmiot.
Zwiększenie konkurencyjności:
- Rezygnacja z uciążliwych dla odbiorców zabezpieczeń tj. przedpłat, gwarancji bankowych czy akredytyw.
- Atrakcyjne warunki dla nowych odbiorców – odroczony termin zapłaty bezpieczny już na początku współpracy.
- Utrzymanie dotychczasowych odbiorców – po weryfikacji możliwości poprawienia warunków sprzedaży (i w efekcie zwiększenia obrotów).
Produkty ubezpieczeniowe:
- Ubezpieczenie należności handlowych w obrocie krajowym i zagranicznym, obejmuje następujące przypadki:
- Prawna niewypłacalność odbiorcy – (np. upadłość, postępowanie układowe, przyspieszone postępowanie restrukturyzacyjne, itp.).
- Przewlekła zwłoka w zapłacie należności – sytuacja w której dłużnik nie wywiązuje się ze swojego zobowiązania przez ściśle określony czas liczony od momentu zlecenia windykacji, bądź od pierwotnego terminu płatności (w zależności od treści umowy).
- Ubezpieczenie nadwyżkowe („TOP UP COVER”) – pozwala na podwyższenie limitu przyznanego przez ubezpieczyciela w ramach polisy podstawowej. Dzięki niemu obowiązujący limit może zostać podwojony.
- Ubezpieczenia ryzyka nierynkowego – ubezpieczenie należności z krajów o podwyższonym ryzyku gospodarczym i politycznym. Do zdarzeń wywołujących szkodę zalicza się m.in. moratorium, utrudnienia transferu, wojnę, klęskę żywiołową czy cofnięcie licencji eksportowej.
- Single Risk – ubezpieczenie, dzięki któremu chroniony jest wyłącznie pojedynczy odbiorca lub grupa wybranych odbiorców (ochrona selektywna).