Awaria CrowdStrike pokazała, jakie mogą być skutki działań cyberprzestępców.
Globalne zakłócenia systemów Microsoft, spowodowane przez oprogramowanie CrowdStrike, dotknęły około 8,5 mln urządzeń na całym świecie. Awarie doprowadziły do przestojów m.in. na lotniskach, w bankach, szpitalach czy przedsiębiorstwach mediowych i telekomunikacyjnych. Chociaż według dostępnych informacji, tym razem nie doszło do ataku hakerskiego, skutki awarii są doskonałym przykładem na to jak mogą wyglądać efekty skutecznych działań cyberprzestępców.
Tego typu sytuacje przypominają nam jak bardzo uzależnieni jesteśmy od technologii i systemów informatycznych. Z powodu błędu w oprogramowaniu czy ataku hakerskiego przedsiębiorstwa w moment zmuszone są zawiesić swoje funkcjonowanie. Tak też stało się tym razem – odwołano loty, planowe operacje, wstrzymano płatności bankowe.
Pomimo faktu, że wspomniana awaria nie kwalifikuje się do objęcia polisą Cyber, jej konsekwencje dla biznesu są bardzo podobne jak w przypadku ataku hakerskiego. Ubezpieczenie cybernetyczne chroni klienta w przypadku:
– Ataku złośliwego oprogramowania (malware)
– Nieumyślnego rozprzestrzenienia złośliwego oprogramowania wśród osób trzecich
– Phishingu prowadzącego do wyłudzenia danych dostępowych
– Ataku blokującego dostęp (atak DoS i DDoS)
– Umyślnego działania pracownika
– Naruszenia bezpieczeństwa danych, np. kradzieży, wycieku danych, zgubienia dokumentów
Globalne utrudnienia związane z systemami Microsoft, stanowi dla nas przypomnienie i naukę na przyszłość, jak bardzo bezradni stajemy się w sytuacji odcięcia od systemów informatycznych. Warto w tym miejscu zastanowić się jak nasze przedsiębiorstwo przygotowane jest na potencjalne zagrożenia, nie tylko pod względem odpowiednich zabezpieczeń informatycznych, ale też ubezpieczenia, które zapewni szybką pomoc ekspertów w sytuacji kryzysowej, pokryje koszty napraw i kar administracyjnych, wypłaty odszkodowań dla poszkodowanych oraz zrekompensuje utracony zysk.